jueves, 26 de julio de 2007

La direcció federal de IU donarà el seu suport a les mesures que adopte EUPV contra Oltra i Mollà

El Bloc rechaza expulsar de Compromís a las diputadas críticas de EU

El responsable de Organización de IU acusa a Oltra y Mollà de "dinamitar" el diálogo

JUANJO GARCÍA DEL MORAL - El Pais, Valencia - 26/07/2007

La ejecutiva del Bloc Nacionalista Valencià, reunida ayer para analizar la crisis del grupo de Compromís pel País Valencià en las Cortes Valencianas, rechazó la exigencia de Esquerra Unida de expulsar del grupo parlamentario a las dos diputadas de Esquerra i País (EiP), la corriente nacionalista de EU, enfrentadas a la dirección de su partido. La cúpula de EU exigió a las diputadas que renunciaran a sus escaños y, como ambas se negaron, las consideró "tránsfugas" y pidió su expulsión del grupo parlamentario. La dirección federal de IU las acusó de "dinamitar" el diálogo.

El secretario general del Bloc y portavoz adjunto del grupo de Compromís en las Cortes Valencianas, Enric Morera, presidió ayer una reunión de la ejecutiva convocada para analizar la situación del grupo parlamentario. La dirección nacionalista acordó rechazar la propuesta que EU llevará hoy a la reunión de la comisión política de Compromís de expulsar del grupo parlamentario a Mónica Oltra y Mireia Mollà. Una exigencia que EU ha manifestado después de que las dos diputadas de EiP ratificaran el escrito -firmado también por los dos diputados del Bloc- que comunica a la Mesa de las Cortes el relevo de Glòria Marcos, coordinadora de EU, como portavoz. De todas formas, la comisión política no tiene capacidad jurídica para imponer sus decisiones al grupo parlamentario, donde, además, una hipotética decisión de ese órgano de expulsar a las dos diputadas no podría prosperar, porque en las Cortes el sector mayoritario de EU que sustenta a Marcos está en minoría, dado que cuenta con tres diputados.

Fuentes del Bloc señalaron ayer que hoy harán un nuevo intento de reconducir la crisis y reiterarán la oferta de devolver la portavocía del grupo a Marcos si la coordinadora de EU reconoce que actuó de forma unilateral al forzar la elección de Amadeu Sanchis como representante de Compromís en el consejo de administración de RTVV.

Por su parte, el responsable de Organización de Izquierda Unida federal, Joan Josep Nuet, acusó a Oltra y Mollà de "dinamitar" los puentes de diálogo y manifestó el apoyo de la dirección federal a las decisiones que adopten los responsables de EU. Nuet declaró que la decisión de relevar a Marcos como portavoz del grupo de Compromís en las Cortes Valencianas "no ayuda en nada y dinamita alguno de los puentes que se usaban para mantener el diálogo", aunque manifestó la voluntad de la dirección federal de IU de seguir mediando para lograr un punto de encuentro entre las partes.

Mientras, EiP celebró ayer por la tarde en Valencia un acto dentro de su proyecto Recuperem la iniciativa, punto de partida del proyecto de convertir la corriente nacionalista de EU en partido político a partir del próximo 20 de octubre, aunque sin abandonar la coalición de partidos que es EU. Pasqual Mollà, portavoz de EiP, ratificó la voluntad de esta corriente de "seguir trabajando dentro de EU" y manifestó su voluntad de poder "dialogar" con el resto de sensibilidades que integran la formación que dirige Glòria Marcos.


La direcció federal de IU donarà el seu suport a les mesures que adopte EUPV contra Oltra i Mollà

La direcció federal d’Izquierda Unida donarà el seu suport a les mesures que adopte Esquerra Unida del País Valencià (EUPV) contra les dos diputades del corrent intern Esquerra i País (EiP) que dilluns passat van ratificar l’escrit en què es destituïx la coordinadora d’EUPV, Glòria Marcos, com a portaveu parlamentària de Compromís pel País Valencià, ja que considera que “tot el que els puga passar és estrictament de la seua responsabilitat”.
Així ho ha explicat en declaracions a Europa Press el coordinador federal d’Organització d’IU, Joan Josep Nuet, qui ha manifestat que, per part de les parlamentàries d’EiP Mònica Oltra i Mireia Mollà, “s’estan dinamitant els últims ponts de diàleg”.
El responsable d’Organització d’IU, que ja va estar present en la reunió del Consell Nacional d’EUPV de dissabte passat, ha precisat, no obstant això, que estos ponts “encara existixen” i que la direcció federal “continuarà mantenint els telèfons oberts durant el mes d’agost”. “Encara estan a temps de rectificar, però cada vegada este temps és més curt, si és que n’hi ha”, ha dit.
Nuet ha assenyalat que la situació actual és de la “màxima responsabilitat” d’Oltra i Mollà, després que la direcció d’IU haja mantingut una sèrie de contactes dirigits a rebaixar la tensió i a guanyar temps per a reconduir la situació fins a la reunió del grup parlamentari prevista per a setembre, i que les dos diputades “no donaren eixa oportunitat” en desatendre les seues recomanacions i “forçar” una nova votació dilluns passat en què es van ratificar, juntament amb els dos diputats del Bloc, en la destitució de Marcos i en la seua substitució per Oltra.
La direcció d’IU havia sol·licitat a ambdós parts “no afegir més pressió” a una situació ja “difícil” i inclús que no es fera la reunió de dilluns o que no hi assistiren alguns diputats, però, sobretot, que no es “forçaren” noves votacions. No obstant això, entén que ni Oltra ni Mollà van fer això.
En vista dels fets, l’executiva federal d’IU es “desentén” de l’actitud de les dos diputades i donarà “de nou” suport a les mesures que puga portar avant la direcció d’EUPV. “Ho havíem fet fins ara, però sempre donant una excepció a guanyar temps i a donar temps”, tot i que estima ara que “l’única responsabilitat de les últimes mesures és de les dos diputades d’EiP, no de la direcció del País Valencià”, ha subratllat.
A este respecte, ha indicat que la direcció d’EUPV, independentment dels continguts de la resolució aprovada en què els van donar un ultimàtum de 72 hores per a rectificar, “estava dialogant i fent propostes”, però ni Oltra ni Mollà “han contribuït a este diàleg”, per la qual cosa “tot el que els puga passar és estrictament de la seua responsabilitat”, ha agregat.
La direcció d’EUPV va sol·licitat ahir a Oltra i a Mollà la seua acta de diputades i va avançar que sol·licitarà a més la seua expulsió del grup parlamentari en la reunió de la Comissió Política de Compromís prevista per a demà.

No hay comentarios: